Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dromen

  • Marg

    Dromen jullie ook zo akelig?Levensecht,bizar,het is de laatste weken echt zo aanwezig. Ik ben 52 en menstrueer nog wel,op dit moment wel steeds onregelmatiger.Hevige pijn en bloedverlies,kan niet ontspannen,voel me ellendig.

    Maar vooral het dromen is echt erg.

    Overgang?

    Of iets anders?

    Ik heb ook schildklierproblemen,maar dat heb ik al 12 jaar,dus of het dat is??

    Graag reacties,gr v Mar

  • Debbie Versteeg

    Dit zijn typische klachten die zich in de overgang kunnen voordoen. Naast de lichamelijke veranderingen, verandert er ook in je hersenen het een en ander, waardoor in dromen of in je dagelijks leven zaken naar boven komen waar je niet echt op zit te wachten. Het is alsof het lichaam zegt: nu ben je er klaar voor dus geef het maar een plek nu.

    Het deel van de intuïtie en geheugen in de hersenen, wordt meer ontwikkeld en is gevoeliger voor de hormoon schommelingen.

    Een aardig boek hierover is: De overgang als bron van kracht van Christiane Northrup, met name het hoofdstuk: “in de overgang vatten de hersenen vlam”. Ook het eigenwijze vrouwen boek van Saron Petronilia is een leuk boek over ons vrouwen proces in deze fase van ons leven.

    Dat je hevig en onregelmatig menstrueert, komt ook nogal eens voor. Je bent een laat ganger, omdat de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen voor het laatst menstrueren 51 is.

    Heb je veel last van hevig bloedverlies, laat je HB

    bij de huisarts en weet je van het bestaan van een Mirena spiraal?

    Als ervaringsdeskundige (ben ook 51jr) en als verpleegkundig overgangsconsulent, hoor ik dit soort klachten vaak van vrouwen en kan soms zo problematisch zijn dat vrouwen niet meer kunnen functioneren. Zo jammer, want het kan ook een zeer boeiende periode van je leven zijn, waarin je meer voor jezelf gaat kiezen en selectiever wordt in wat je wel en wat je niet wil.

    Kom je er zelf niet uit, kan ik je adviseren om een bezoek aan een overgangsconsulent te overwegen. Uit het aanvullende pakket wordt dit vergoed. Voor meer info en een consulent bij jou in de buurt, verwijs ik je naar de site: www.overgangsconsulente.com

    Sterkte en groet,

    Debbie